fredag 28 mars 2008

Första bloggen!

Bild: Olivia Schell

Dags att börja skriva ner lite funderingar. För min egen skull, för att jag ska kunna gå tillbaka och reflektera över saker i hundträningen eller små händelser. Kanske även för någon annan som läser och får sig en tankeställare?

Rubriken jag har valt till vår blogg är en liten devis, som min vän Bodil visade mig en gång. "Det du lägger din energi på - det växer" Den är så bra! Mellan varven glömmer jag bort det och fastnar i petitesser, men försöker man leva efter detta ordspråk, så fungerar allt så mycket bättre, både i det dagliga livet och i hundträningen!

Lägg energin på problemen och de växer. Lägg energin på att reta dig på något eller någon och du tömmer dig på din energi och det på något som inte ger något alls.

Men målinriktad energi, riktad mot något positivt som bär framåt, det ger verkligen något! Energin växer i takt med det man försöker åstadkomma.

Likadant i hundträningen. Koncentrera träningen på det du vill att din hund ska utföra, istället för att lägga upp träningen riktad mot problemen. Då blir det ett positivt, problemlösande tänk. Du fastnar inte i felbeteenden. Rätt träning av rätt beteende, som belönas väl, leder till att beteendet upprepas.
Så småningom bleknar problembeteendet bort alltmer.

Hmmm... Borde använda detta ordspråk till mig själv:-)))

Börjar i morgon med lite vårstädning, fortsätter med mer motion. Får gräva fram motionscykeln från sitt gömställe, samt börja träna hundarna mer. Ok! Nya livet börjar i morgon.

Stor kram till Bodil med tack för denna underbara devis!





Åsa

Inga kommentarer: