måndag 31 mars 2008

Små mål och stora mål

Bild: Olivia Schell
Hund: Smilla (Pixbo Psiluett)



Ja nu är vi igång och tränar igen för första gången på väldigt länge.

Det var ett annat liv vi levde förr, mina gamla hundar och jag, då vi tränade dagligen och flera hundar samtidigt. Det var jätteroligt och väldigt lärorikt.
Men egentligen var hundträningen det enda jag lade min tid på, så det var inte lika svårt att hinna.
I dag ska tiden bollas med barn familj och husrenovering etc. och det är svårare att få lika mycket tid till träning.

Men vad sjutton! Det där är ju helt fel inställning!
Nu blir det ljusare på kvällarna och ljust är det tidigt på morgonen också. Jag tror att om jag förlägger en liten stunds träning till varje skogspromenad och tränar vissa moment ett par minuter då och då inomhus när jag har lite tid över, så räcker det med en ordentlig träningsomgång per vecka för att nå mitt mål.

Nu till målet då. De närmaste små målen är att lära in svängar i fria följet, sitt och ligg. Där är vi nu de närmaste två veckorna.

De större målen är att vi siktar mot lydnadschampionatet och att plocka LP i varje klass på vägen dit. Smilla fyller fyra år i morgon (1:a april) och kan i dagsläget inte något moment alls, så detta är väl en utmaning som heter duga, men det ska bli kul!

Till vår fördel är att även om vi inte tränat in några moment, så har jag bäddat för tävlingslydnaden sedan hon var valp. Vi har belönat ögonkontakt, följsamhet, motivation och Eva Bodfäldts grundläggande träning på "tävlingssignalen", så hon är ständigt full av förväntan och då går träning och inlärning så lätt!

Smilla är en supermotiverad hund med massa motor och jag är målinriktad, så nu kör vi!!!





Åsa

Inga kommentarer: